تحولات منطقه

وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت توجه به توسعه عدالت آموزشی ، اظهار کرد: نگاه ما به عدالت آموزشی تنها تأمین تجهیزات نیست؛ بلکه ایجاد فضای آموزشی استاندارد و مبتنی بر نیازهای روز جامعه است.

مدارس هوشمند، نیازمند برنامه درسی نوین و تحول‌گرا هستند
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با علی عبدالعالی بر ضرورت تدوین الگوی مشخص برای مدارس هوشمند، توانمندسازی معلمان و مدیران و بازطراحی برنامه‌های درسی با هدف توسعه مهارت آموزی و استعداد محوری، تأکید کرد و گفت: تحول در آموزش و پرورش باید به سرعت ساری و جاری شود.

وی تصریح کرد: توسعه عدالت آموزشی را در شش محور ؛ فضا، تجهیزات، توانمندسازی معلمان، توانمندسازی مدیران، فعالیت‌های ورزشی و تربیت بدنی و فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش دنبال می کنیم.

وی تأکید کرد: توانمندسازی معلمان باید با برنامه‌های مشخص و پشتوانه پژوهشی قوی، انجام شود تا به درک مشترکی از نحوه توسعه عدالت آموزشی و توانمند سازی معلمان دست پیدا کنیم.

کاظمی، به محدودیت‌های برنامه درسی فعلی، اشاره کرد و گفت: برنامه‌های درسی فعلی، کتاب‌محور ، معلم‌محور ، استعدادکش و متعلق به ۵۰ سال پیش است و پاسخگوی نیازهای آموزشی و تربیتی جامعه نیست و لازم است برنامه‌ها به سمت فعالیت محوری ، مهارت محوری و استعداد محوری تغییر کند و نحوه آموزش نیز با فناوری های نوین همسو شود.

وی با تأکید بر ضرورت یکپارچه‌سازی نظام آموزشی در کشور، گفت: ما باید به سمتی حرکت کنیم که رشته‌های تحصیلی صرفاً به دو شاخه نظری و فنی حرفه‌ای محدود نشوند و حداقل ۷۰ درصد آموزش‌ها به مهارت‌آموزی اختصاص یابد.

کاظمی، با ذکر این نکته که جذابیت صرفا در تصاویر و نوع فونت و شکل ظاهری نیست، گفت: فناوری های نوین، محتواهای جذاب و هدفمند برای دانش‌آموزان، از دیگر اولویت‌های تحولی ماست.

وزیر آموزش و پرورش، در این دیدار بر ضرورت تشکیل نشست تبیینی برای بررسی دقیق ایجاد تحول در آموزش ها و برنامه‌های درسی تأکید کرد و گفت: اگر معلمان در این مسیر قرار گیرند و درک مشترکی از اهداف مدارس تحولی پیدا کنند، فرآیند اجرایی آن تسهیل خواهد شد.

کاظمی افزود: برای ارتقای کیفیت آموزشی باید از هوش مصنوعی و فناوری های جدید نظیر فناوری VR/AR و ترکیب این دو واقعیت(MR) یا واقعیت گسترده(XR) برای ارتقای فرآیندهای نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.

وزیرآموزش و پرورش، پیشنهاد کرد که موضوع کیفیت بخشی به آموزش های مدارس باید با دو نگاه کوتاه‌مدت و بلندمدت پیگیری شود و به نظر می رسد می توان این رویکرد را آغاز و با الگوی مشخص و بدون تحمیل هزینه بالا در مدارس شبانه‌روزی و عشایری به صورت آزمایشی اجرایی کرد.

تحول دیجیتال در آموزش کشور؛ از کلاس‌های متاورس تا یادگیری شخصی‌سازی شده

در این نشست، علی عبدالعالی؛به تشریح چشم‌انداز «مدارس هوشمند فردای ایران » پرداخت و بر نقش این مدارس در تحقق عدالت آموزشی، کاهش شکاف آموزشی مناطق محروم و ارتقای کیفیت یادگیری، تأکید کرد.

عبدالعالی، با تأکید بر ضرورت دسترسی عادلانه دانش‌آموزان و معلمان به آموزش باکیفیت، اظهار کرد: مدارس فردا، معلمان را به بهترین طرح‌ درس های بازی‌سازی شده و آموزش‌های نوین، مجهز می‌کند و با بهره‌مندی از فناوری هوش مصنوعی ، یادگیری شخصی‌سازی شده را برای هر دانش‌آموز، فراهم می‌کند.

وی افزود: این مدارس با استفاده از کلاس‌های هیبریدی، تلویزیون هوشمند، ویدئو پروژکتورهای پیشرفته و آزمایشگاه‌های مجازی مبتنی بر فناوری‌های VR/ARو... آموزش را به سطحی نوین، ارتقا می‌دهند و بستری برای پژوهش محوری، تولید محتوای فاخر و توسعه مهارت‌های فردی ایجاد می‌کنند.

عبدالعالی، با اشاره به نقش این مدارس در کاهش شکاف آموزشی در مناطق محروم، توضیح داد: در یک دوره کوتاه سه ساله، این مدارس می‌توانند فرصت‌های آموزشی برابر را برای تمامی دانش آموزان کشورفراهم کنند و همزمان با ارتقای کیفیت تدریس، انگیزه و خلاقیت دانش‌آموزان را افزایش دهند.

عبدالعالی، همچنین به نقش هوش مصنوعی در توانمندسازی معلمان اشاره کرد و گفت: با بهره‌مندی از مدل‌های پیشرفته زبان و ابزارهای هوشمند، معلمان قادر خواهند بود یادگیری شخصی‌سازی شده PLP را برای هر دانش‌آموز طراحی و اجرا کنند و استعدادهای تحصیلی و حرفه‌ای دانش‌آموزان را شناسایی و هدایت کنند.

وی، با تشریح اهداف کلان مدارس هوشمند فردا، گفت: این مدارس تلاش می‌کنند دسترسی عادلانه به آموزش های با کیفیت بالا را برای تمامی دانش‌آموزان، به ویژه مدارس مناطق محروم، فراهم کنند.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، عبدالعالی افزود: همزمان با تجهیز کلاس‌ها به فناوری‌های هوشمند و پلتفرم‌های آموزشی نوین، معلمان توانمند می‌شوند تا آموزش‌های حضوری و آنلاین را با بالاترین کیفیت ارائه کنند.

به گفته وی؛ هدف این طرح پرورش نسلی خلاق، مهارت‌محور است تا با استفاده از یادگیری‌های شخصی‌سازی شده و پروژه‌محور و با استفاده از فناوری‌های AR/VR و شبیه‌سازی متاورس، استعدادهای دانش‌آموزان شناسایی و هدایت شود و یادگیری به شکلی لذت‌بخش، آزمایشگاهی و پژوهش‌محور دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: این مدارس نه تنها آموزش در داخل کشور را متحول می‌کنند، بلکه زمینه ارتقای کیفیت آموزش دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور را نیز فراهم می‌سازد و بستری پایدار برای کشف و هدایت استعدادها ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha